کیفرخواست چیست

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۶

کیفرخواست چیست

شاید با دیدن کلمه کیفرخواست این تصور اشتباه و ابتدایی در شما ایجاد شود که حکم به کیفر و مجازات صادر شده است و فرصتی نیز برای اعتراض باقی نمانده است و شما یا طرف مقابلتان کیفر و مجازات خواهید شد. هرچند که واژه کیفرخواست همانطور که پیداست خبر از کیفر و مجازات می دهد، اما نه به آن شدت و سرعتی که شما تصور می کنید.

اگر معنای دقیق و روشن کلمه « کیفرخواست » را می خواهید با مطالعه متن زیر این معنا را در می یابید.

کیفرخواست

رسیدگی به تعداد زیادی از جرایم ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه انجام می شود و تعداد اندکی از جرایم (چون زنا، لواط و …) نیز مستقیماً در دادگاه رسیدگی می شوند و پیگیری در دادسرا نخواهند داشت.

آن دسته از جرایمی که ابتدا در دادسرا رسیدگی می شوند، زمانی که بازپرس تحقیقات خود را در مورد متهم به پایان می رساند و آخرین دفاعیات او را می شنود، عقیده خود را در مورد اتهام متهم که از یکی از دو حالت زیر خارج نیست اعلام می کند:

یا عمل متهم را جرم نمی داند و معتقد است که جرمی واقع نشده که در این حالت قرار منع یا موقوفی تعقیب متهم صادر خواهد شد. یا عمل متهم را جرم می داند و قرار جلب به دادرسی صادر می کند که در صورت موافقت دادستان در دادسرا با مجرمیت متهم کیفرخواست صادر می شود و پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. پس کیفرخواست تقاضای دادستان در دادسرا از دادگاه صالح به رسیدگی به اتهام برای تعیین مجازات متهم است که پس از تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس و جمع آوری دلایل و صدور قرار جلب به دادرسی و موافقت دادستان با مجرمیت متهم صادر می شود. در واقع با صدور کیفرخواست رسیدگی در دادسرا به پایان می رسد (هرچند که دادسرا می تواند دلایل جدید را به دادگاه اعلام کند) و رسیدگی در دادگاه آغاز خواهد شد.

با روشن شدن معنای کیفرخواست آگاه شدیم که اگرچه با صدور کیفرخواست دادسرا اعلام می کند که جرم احراز شده است و تقاضای کیفر و مجازات دارد اما متهم وقتی مجرم شناخته خواهد شد که دادگاه پس از رسیدگی او را محکوم کند.

اگر درباره « کیفرخواست » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.