درتاریخ : 1392/10/25 به شماره : 9309970223000897

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 30 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد:

چکیده رای

مطالبه مهریه از اجراییه ثبت، مانع مطالبه مهریه از دادگاه نیست.

رای بدوی

در خصوص دادخواست خانم ک.ن. فرزند ب. با وکالت آقایان م.ظ. و الف.ب. به‌طرفیت آقای ع.ب. فرزند ح. به خواسته مطالبه مهریه به میزان دویست و ده قطعه سکه طلا مقوم به پنجاه و یک‌میلیون ریال با احتساب خسارات دادرسی، با احراز رابطه زوجیت بین طرفین به دلالت تصویر مصدق رونوشت سند رسمی ازدواج شماره 1325-2/1/86 تنظیمی از سوی دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره 208 رشت؛ نظر به اینکه به‌موجب سند مزبور خوانده متعهد گردیده که دویست و چهارده قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید را به‌عنوان مهریه عندالمطالبه به خواهان بپردازد، نظر به اینکه به‌موجب ماده 1082 قانون مدنی به‌مجرد عقد نکاح، زن مالک مهر می‌شود و هرگونه تصرفی که بخواهد می‌تواند در آن بنماید، نظر به اینکه مهریه مندرج در سند نکاحیه که به‌صورت دین بر ذمه خوانده مستقر گردیده است، با استفاده از مناط ماده 198 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی اصل بر بقای آن است و خوانده با اطلاع قانونی از موضوع دعوی وقت رسیدگی در جلسه دادگاه حاضر نشده و ایراد و دفاعی نیز به‌عمل نیاورده است لذا دعوی اقامه‌شده مقرون به صحت تشخیص و مستنداً به مادتین مرقوم و ماده 515 قانون اخیرالذکر حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت دویست دو ده قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید بابت اصل خواسته و با التفات به اختیار حاصله از آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله وکلاء و مشاورین حقوقی مصوب 85 قوه قضائیه به پرداخت مبلغ دو میلیون ریال بابت حق‌الوکاله وکیل و هزینه دادرسی و دفتر طبق تعرفه در حق خواهان صادر و اعلام می‌گردد. این رأی غیابی بوده و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف بیست روز از تاریخ مضی مهلت واخواهی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران قابل تجدیدنظرخواهی است.
رئیس شعبه 269 دادگاه عمومی خانواده تهران – مطلبی

 

در خصوص دادخواست واخواهی آقای ع.ب. با وکالت خانم الف.ب. به‌طرفیت خانم ک.ن. با وکالت آقایان م.ظ. و الف.ب. نسبت به دادنامه غیابی شماره 1383…-21/9/91 صادره از این شعبه که متضمن محکومیت واخواه به پرداخت مهریه به میزان دویست و ده قطعه سکه طلا با احتساب خسارت دادرسی در حق واخوانده می‌باشد؛با توجه به اظهارات وکلای طرفین به شرح صورت‌جلسه دادرسی و برگ لازم‌الاجرا صادر از دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره 208 لشت نشاء‌ مضبوط در پرونده ؛ نظر به اینکه خواهان قبل از مراجعه به دادگاه مهریه را از طریق اجرای ثبت مطالبه نموده و اجرائیه نیز صادر گردیده است ؛ نظر به اینکه به‌موجب مستنبط از شق دو ماده 84 از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی خواهان همزمان نمی‌تواند از دو مرجع مذکور مهریه را مطالبه نماید و در صورتی می‌تواند جهت وصول مهریه به دادگاه مراجعه کند که انصراف خود را از تعقیب پرونده اجراء‌ دایره ثبت اعلام و پرونده مزبور مختومه شده باشد لذا دعوی اقامه‌شده در وضع فعلی قضیه قابلیت استماع ندارد و به تجویز مادتین 2 و305 قانون مرقوم ضمن فسخ دادنامه معترض‌عنه ؛ قرار ردّ دعوی مطالبه مهریه صادر و اعلام می‌گردد. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران قابل تجدیدنظرخواهی است.
رئیس شعبه 269 دادگاه عمومی حقوقی تهران – مطلبی

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم ک.ن. با وکالت آقای م.ظ. و م.ر. به‌طرفیت آقای ع.ب. نسبت به دادنامه شماره 844-16/6/92 صادره از شعبه 269 دادگاه خانواده تهران که به‌موجب آن ضمن پذیرش واخواهی تجدیدنظر خوانده و نقض دادنامه غیابی شماره 1383-21/9/91 با استناد به ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار ردّ دعوی به خواسته مطالبه مهریه صادرشده ) وارد و موجه است و رأی دادگاه مطابق قانون صادر نشده است زیرا بند 2 ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی منصرف از مانحن‌فیه بوده و ناظر به مواردی است که دعوی مطروحه در همان دادگاه یا دادگاه هم‌عرض دیگری قبلاً اقامه‌شده و تحت رسیدگی باشد و قیاس دایره اجرای ثبت به دادگاه قیاس مع‌الفارق است مضافاً به اینکه مطابق ماده 89 قانون مزبور هرگاه دعوا در دادگاه دیگری تحت رسیدگی باشد دادگاه از رسیدگی خودداری نموده و پرونده را به آن دادگاه می‌فرستد و قرار ردّ دعوا صادر نمی‌گردد در مانحن‌فیه مطالبه مهریه در دادگاه دیگر مطرح نیست مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و صدور اجرائیه مادامی‌که مهریه موضوع اجرائیه وصول نشده است مانع طرح دعوا در محکمه و مطالبه آن از طریق دادگاه نخواهد بود و مانع قانونی وجود ندارد این حقی است که قانون‌گذار به دارنده سند رسمی داده تا طلب خود را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه نماید تا به‌حق خود برسد بنابراین نقض رأی واخواسته و صدور قرار ردّ دعوا مستند قانونی ندارد به همین سبب با استناد به ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی قرار معترض‌عنه نقض می‌شود و پرونده جهت ادامه رسیدگی و صدور حکم ماهوی به دادگاه بدوی عودت داده می‌شود این رأی قطعی است.
 رئیس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه 
 بیگدلی ـ پایدار پویا

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.