قرار اناطه یعنی چه

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۱۰ دی ۱۳۹۶

قرار اناطه یعنی چه

زمانی که شکایتی در دادسرا و یا دادگاه مطرح می شود و تحقیق و پیگیری در مورد اتهام انجام می شود، تصمیمات گوناگونی در مراحل مختلف رسیدگی گرفته خواهد شد. برخی از این تصمیمات در دادسرا و در مواردی در دادگاه قرار نامیده می‌شوند. حال اگر در دادسرا شاکی یا متهم باشید و با جمله « قرار اناطه صادر شد » مواجه شوید، به احتمال زیاد اگر از قبل مطالعه ای در مورد قرار اناطه در علم حقوق نداشته اید و ریشه و معنای خود واژه اناطه را نیز ندانید، هیچ درک و برداشتی از این قرار نخواهید داشت.

اناطه
واژه اناطه به معنی منوط و موکول کردن است. اولین معنی که با آگاهی از واژه اناطه در ذهن شما ایجاد خواهد شد، این است که تصمیم به موکول شدن به چیزی گرفته شده است، اما باز هم معنای دقیق قرار اناطه را نمی دانید.

قرار اناطه چیست
دادسراها و دادگاه های کیفری به موضوعاتی رسیدگی می کنند که در قانون برای آن ها مجازات تعیین شده و جرم هستند. دادگاه ها و مراجع حقوقی نیز به اختلافات و دعاوی که جرم نیستند رسیدگی می کنند.
زمانی که شما شکایتی در دادسرا مطرح کرده اید و حال طرف مقابل شما ادعا و یا دفاعی برای رد شکایت شما مطرح می کند و یا حتی خود شما ادعایی برای اثبات مجرم بودن طرف مقابلتان مطرح می کنید و یا بازپرس با موضوعی مواجه میشود که آن ادعا و یا موضوع حقوقی است و نیاز به رسیدگی دارد، رسیدگی و اثبات آن باید در دادگاه حقوقی انجام شود که بازپرس با تشخیص اینکه اگر به آن موضوع رسیدگی نشود نتیجه عادلانه ای بدست نمی آید، قرار اناطه صادر می کند. بنابراین تصمیم دادسرا به متوقف و موکول کردن رسیدگی به مشخص شدن نتیجه موضوع حقوقی در دادگاه حقوقی، قرار اناطه گفته می شود. البته این قرار اناطه ممکن است برای مشخص شدن نتیجه موضوع در شورای حل اختلاف یا کمیسیون های ویژه و … نیز صادر شود و صرفاً برای مشخص شدن نتیجه موضوع در دادگاه حقوقی صادر نمی شود.
پس دادسرا و دادگاه کیفری در صورت عدم صلاحیت خود به رسیدگی به موضوعی که تاثیر گذار در نتیجه رسیدگی پرونده درحال رسیدگی است، قرار اناطه صادر می کند و رسیدگی خود را موکول می کند به نتیجه رسیدگی به آن موضوع در مرجع صالح.

قرار اناطه در امور کیفری ، قرار اناطه در امور حقوقی
قرار اناطه هرچند در دادسرا ها و دادگاه های جزایی رایج است اما صرفاً در دادسراها و دادگاه های جزایی صادر نخواهد شد و این قرار در دادگاه های حقوقی برای مشخص شدن نتیجه موضوعی در دادگاه جزایی نیز صادر خواهد شد. البته گاهی نیز رسیدگی به یک پرونده حقوقی منوط به رسیدگی به پرونده حقوقی دیگر و رسیدگی به پرونده جزایی منوط به رسیدگی به پرونده جزایی دیگر می شود.

پس از تصمیم به صدور این قرار، شخصی که از صدور این قرار و رسیدگی به موضوع در مرجع دیگر سود خواهد برد مشخص خواهد شد و این شخص ظرف یک ماه فرصت دارد رسیدگی به موضوع را از مرجع صالح بخواهد و گواهی آن را به مرجع تحقیق و رسیدگی تقدیم کند. در صورتی که شخص در این مدت اقدامی نکند، دادسرا و دادگاه کیفری بدون توجه به آن موضوع، با توجه به سایر موضوعات به پرونده رسیدگی خواهد کرد و تصمیم خواهد گرفت. در امور حقوقی نیز اگر شخص پس از صدور قرار اناطه اقدامی نکند، قرار رد دعوی صادر خواهد شد.

مرجع رسیدگی کننده پس از صدور این قرار تحقیقات را متوقف میکند. البته اقداماتی که با موضوع قرار ارتباطی ندارد را میتواند انجام دهد.

در صورتی که این قرار در دادسرا توسط بازپرس صادر شود باید به تایید دادستان نیز برسد.
پس از صدور این قرار اگر متهم در بازداشت باشد باید فوراً آزاد شود و اگر وثیقه ای سپرده باشد، آزاد می شود.

اعتراض به قرار اناطه
امکان اعتراض به قرار اناطه ظرف ده از تاریخ ابلاغ قرار وجود دارد و مرجع صالح به رسیدگی به قرار اناطه، دادگاه صالح به رسیدگی به اتهام می باشد.
البته مرجع صالح به اعتراض و همچنین شخصی که امکان اعتراض را خواهد داشت در مراجع و مراحل مختلف رسیدگی متفاوت خواهد بود. همچنین در مراجع حقوقی نیز این قرار را قابل عتراض نمی دانند مگر در مواردی اعتراض را قابل دفاع می دانند. برای آگاهی از تمامی این موارد و همچنین موفقیت در پرونده ای که در آن قرار اناطه صادر شده است، مشورت و همراهی با وکیل ضروری می باشد.

اگر درباره « قرار اناطه » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.