رای صادر شد یعنی چه

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۲۴ دی ۱۳۹۶

رای صادر شد یعنی چه

وقتی پرونده ای در رابطه با اختلاف حقوقی یا شکایتی در مراجع قضایی در جریان است و شما یکی از طرفین این اختلاف حقوقی یا شکایت هستید، با دیدن جمله « رای صادر شد » اولین برداشتی که خواهید داشت این است که حکم درباره پرونده شما صادر شده است و شما یا طرف مقابلتان محکوم شده یا نشده اید و می خواهید هرچه سریع تر متن رای را مطالعه کنید تا از این حکم آگاه شوید. این برداشت در برخی از موارد برداشت صحیحی است و رای همان تصمیمی است که در مورد پرونده گرفته می شود. در اکثر موارد نیز شما با خواندن رای از حکم محکومیت یا عدم محکومیت آگاه می شوید. اما در مواردی ممکن است با خواندن متن رای، حکم محکومیت یا عدم محکومیتی در آن پیدا نکنید. در این حالت و همچنین اگر کمی مطالعه حقوقی داشته باشید و یا علاوه بر پرونده ای که در حال حاضر دارید قبلا پیگیری های حقوقی دیگری نیز داشته اید و با رای مواجه بوده اید، خواهید دانست این برداشت شما که رای، حکم محکومیت یا عدم محکومیت است، اشتباه نیست اما همه رای ها نیز حکم محکومیت یا عدم محکومیت نیستند.

برای آگاهی از مفهوم دقیق تر رای در جمله رای صادر شد متن زیر را تا انتها بخوانید.

رای چیست
رای تصمیمی است که در مورد اختلاف حقوقی یا شکایتی که در مرجع قضایی مطرح شده، گرفته می شود.
زمانی که در متن رای در مورد خود اختلاف حقوقی یا اتهامی که مطرح شده نظر داده می شود و در واقع با بررسی موضوع نهایتاً بیان می شود که حق با کدامیک از طرفین است، در اینجا رای یک حکم است و در این رای در مورد محکومیت و عدم محکومیت تصمیم گرفته می شود. اما در مواردی که این رای در مورد محکومیت یا عدم محکومیت طرفین نیست و به طور کلی موضوع مطرح شده را به این شکل بررسی نمی کند که مشخص شود حق با کدامیک از طرفین است، در اینجا رای قرار است و حکم محکومیت یا عدم محکومیت نیست و قرار براساس دلایل مختلفی در مورد مسایل پیرامون دعوی مطرح شده صادر می شود. مانند قرار کارشناسی در مواردی که موضوع جنبه تخصصی دارد که باید توسط کارشناس بررسی بشود که در این قرار پرونده از جریان رسیدگی خارج نمی شود یا قرار رد عوی به این دلیل که شخصی که دعوی را مطرح کرده به سن 18 سال نرسیده باشد یا حکم رشد نداشته باشد و رشید نباشد یا شخصی که دعوی را مطرح کرده باشد نفعی در دعوی نداشته باشد و … صادر خواهد شد و قرارهای بسیار دیگری که بنا به ضرورت پرونده صادر خواهد شد. بنابراین زمانی که در رای در مورد محکومیت و عدم محکومیت تصمیم گرفته نمی شود و حکمی در مورد خود موضوع مطرح شده و اینکه حق با کدامیک از طرفین است، صادر نمی شود، رای قرار است و این قرارها انواع بسیاری دارند. رایی که حکم باشد توسط قاضی صادر خواهد شد. اما قرارها علاوه بر قاضی توسط مدیر دفتر، بازپرس و … نیز صادر خواهد شد.

در اینجا تا حدود زیادی با مفهوم رای در جمله رای صادر شد آشنا شدید اما برای آگاهی از اینکه حکم یا قرار صادر شده برای شما چه نوع حکم و قراری است و به چه دلیل صادر شده است و اقدام بعدی شما یا طرف مقابلتان با صدور این حکم یا قرار چه باید باشد، نیاز به مشورت با وکیل دارید.

اگر درباره این که « رای صادر شد یعنی چه » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.