اعاده دادرسی چیست

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

اعاده دادرسی چیست

اعتراض به رای امکانی است که در قوانین برای یکی از طرفین یا هر دو طرف دعوی یا شکایت و یا برای افراد دیگری که طبق قانون حق اعتراض دارند و رای به نفع آن ها صادر نشده، در نظر گرفته شده است. اعتراض به آرا انواع مختلفی دارند. هریک از روش های اعتراض به آرا با توجه به موضوع مورد رسیدگی و رای صادر شده و همچنین دادگاه صادر کننده رای ممکن است قابلیت طرح و پیگیری در مراجع قضایی را داشته باشند یا نداشته باشند. حال اگر نتیجه دادرسی در پرونده ای حکمی باشد که شما آن حکم را به دلایلی صحیح ندانید، ممکن است اینگونه راهنمایی شوید که باید اعتراض اعاده دادرسی را مطرح کنید. اما نمی دانید اعاده دادرسی چیست و به چه شکل باید مطرح شود.

برای رسیدن به پاسخ این پرسش که « اعاده دادرسی چیست » و در چه شرایطی می توان این نوع اعتراض را مطرح کرد، متن زیر را تا انتها بخوانید.

اعاده دادرسی به چه معناست

اعاده به معنی بازگردانیدن است. اعاده دادرسی نیز به این معناست که موضوعی که یک بار قضاوت شده و در مورد آن حکم صادر شده، به دلایلی مجدداً مورد دادرسی و رسیدگی قرار بگیرد.

اعاده دادرسی در امور کیفری

از آنجایی که اعاده دادرسی از روش های فوق العاده اعتراض به آرا است، فقط با وجود جهات و دلایل خاصی امکان مطرح کردن این اعتراض نزد مراجع قضایی وجود دارد و در همه حال نمی توان این نوع اعتراض را طرح کرد. در آرایی که توسط مراجع کیفری در رابطه با جرایم صادر می شوند، این جهات و دلایل خاص اعتراض اعاده دادرسی عبارتند از:

–  کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن آن شخص محرز و مشخص شود.

– چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند ولی ارتکاب جرم به گونه ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.

– شخصی به علت نسبت دادن جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به علت انتساب همان جرم محکوم شود و از تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آن ها محرز و مشخص شود.

– درباره شخصی به اتهام واحد (عمل واحد) احکام متفاوتی صادر بشود.

– در دادگاه صالح ثابت شود که صدور حکم بر مبنای اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع بوده است.

– پس از صدور حکم قطعی واقعه جدیدی ایجاد و ظاهر شود و یا دلایل جدیدی ارائه بشود که موجب بی گناهی شخص محکوم و عدم تقصیر او باشد.

– عمل انجام شده جرم نباشد و یا مجازات تعیین شده در حکم بیش از مجازات قانونی باشد.

– رای صادر شده خلاف احکام شرعی روشنی که درباره آن موضوع وجود دارد، باشد.

 

اعاده دادرسی چیست

اعاده دادرسی در امور حقوقی

امکان اعتراض اعاده دادرسی به آرا در امور حقوقی نیز با وجود جهات و دلایل زیر وجود دارد:

– صدور حکم در موضوعی باشد که مورد ادعا نبوده است و حکم افزون بر مورد خواسته صادر شده باشد یا حکم به طور کلی چیزی غیر از خواسته دعوا باشد.

– حکم به میزان بیش تر از خواسته صادر شده باشد. مثلاً خواسته 50 میلیون باشد اما دادگاه طرف مقابل را به بیش تر از این میزان محکوم کرده باشد.

– وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا مواد متضاد باشد. (برای مثال دادگاه خواهان دعوی را در موضوعی که مطرح کرده محکوم به بی حقی  می کند، اما طرف مقابل او یا همان خوانده را محکوم به پرداخت حق الوکاله وکیل خواهان می کند، در حالی که حق الوکاله وکیل خواهان در صورتی باید از سوی خوانده پرداخت شود که خوانده در اصل موضوع و دعوی مطرح شده محکوم شده باشد).

– حکم صادر شده با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن که قبلاً توسط همان دادگاه صادر شده است متضاد باشد بدون اینکه سبب قانونی موجب این اختلاف و مغایرت باشد.

– طرف مقابل شخصی که درخواست کننده اعاده دادرسی است، تقلب و حیله ای به کار برده باشد که در حکم دادگاه موثر بوده است.

– حکم دادگاه با استناد به اسنادی صادر شده باشد که پس از صدور حکم، جعلی بودن اسناد ثابت شده باشد.

– اثبات اصالت سند (به این صورت که یکی از طرفین دعوی به سندی استناد کرده باشد که با ادعای جعل طرف مقابل روبرو شده باشد و به علت جعلی اعلام شدن سند، طرفی که به آن استناد کرده محکوم شده باشد و حال شخص محکوم شده اصالت سند را اثبات کند).

– پس از صدور حکم، اسناد و مدارک جدیدی به دست بیاید که دارای حق بودن شخص درخواست کننده اعاده دادرسی که محکوم شده است را ثابت کند.

– رای صادر شده خلاف احکام شرعی روشنی که درباره آن موضوع وجود دارد، باشد.

مرجع اعاده دادرسی

مرجع صالح رسیدگی برای اعتراض اعاده دادرسی در امور حقوقی دادگاه صادر کننده حکم قطعیت یافته است. در امور کیفری تقاضای اعاده دادرسی نسبت به احکام قطعیت یافته ابتدا باید به دیوان عالی کشور تقدیم شود و اگر دیوان عالی کشور اعتراض را منطبق بر یکی از جهات ذکر شده در بالا دانست، رسیدگی به اعتراض را به دادگاه همعرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارجاع می دهد. در مواردی که جهت و دلیل اعتراض اعاده دادرسی این باشد که رای خلاف احکام شرعی روشن است، ابتدا رئیس قوه قضائیه اعاده دادرسی را تجویز می کند و سپس پرونده برای رسیدگی مجدد به شعب خاص دیوان عالی کشور فرستاده می شود (افرادی که می خواهند با این جهت، اعتراض اعاده دادرسی را مطرح کنند برای طرح اعتراض باید به دادگستری کل استان و اگر رای قطعی از طرف محاکم نظامی صادر شده باشد، به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند).

اعاده دادرسی چیست

مهلت اعاده دادرسی

مهلت اعاده دادرسی در امور حقوقی برای افراد مقیم ایران بیست روز و برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه است. برای اعاده دادرسی در امور کیفری نیز در قانون مهلتی تعیین نشده است.

در اینجا تا حدود زیادی به پاسخ این پرسش که « اعاده دادرسی چیست » رسیدید، اما طرح این نوع اعتراض پیچیدگی ها و تشریفات خاصی دارد و ظرایفی در آن باید رعایت شود که شخص معترض به تنهایی به احتمال زیاد راه به جایی نخواهد برد و همراهی و مشورت با وکیل به ویژه برای تنظیم دقیق این اعتراض و اثبات جهات اعتراض و چگونگی قید دلایل اثبات تحقق جهت اعتراض، ضروری می باشد.

اگر درباره این که « اعاده دادرسی چیست » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.