با سلام ما در آپارتماني سه طبقه زندگي مي كنيم كه طبقه دوم فردي بسيار لجباز و اسراف گر بوده و حاضر نمي شود پول آب و برق و گاز مشترك را پرداخت كند. اخيرا اداره آب هم آمد و آب را قطع كرد. اما وي حاضر به پرداخت هزينه نشد و درخواست تمديد مهلت از اداره آب كرد. اما به رغم اصرارهاي دو طبقه ديگر، همچنان حاضر به پرداخت سهم خود نيست. در گذشته به شوراي حل اختلاف شکايت برديم اما نتوانستند با وي مقابله كنند. او فردي بد دهن و خرابكار مي باشد و نگران هستيم مانند دفعات قبل به اموال ما خسارت وارد كند. آيا راهكاري مي توانيد ارائه دهيد؟
یکی از مواردی که این قانون بدان اشاره کرده است در بحث عدم پرداخت هزینههای مشترک از جانب یک از واحد هاست. در این خصوص توضیحاتی ارائه میشود.
بر اساس ماده 25 آیین نامه، هزینههای مشترک عبارتست از:
الف-هزینههای لازم برای استفاده، حفظ و نگاهداری عادیساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه
ب- هزینههای اداری و حقالزحمه مدیر یا مدیران
در واقع هر آنچه که برای تداوم سکونت در ساختمان لازم است و هزینههایی را بر عهده ساکنین یا مالک آن تحمیل میکند و جزو قسمتهای اختصاصی هم محسوب نمیشود، را هزینههای مشترک مینامند. برخی از آنها شامل هزینههای مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمتهای مشترک میشوند.
1- با توجه به آنکه تعداد بسیاری از ساکنین آپارتمانها، مالک نبوده و اجاره نشین هستند این پرسش مطرح میشود که هزینههای جاری ساختمان را چه کسی میبایست پرداخت کند. باید دانست که اولا هزنیههای مربوط به اصل ساختمان و هزینههای اساسی همیشه با مالک است. مثلا هزینه نقاشی کردن ساختمان، قیرگونی پشت بام، بازسازی ساختمان و مواردی از این دست. اما هزینههای جاری مانند قبوض مختلف، باغچه و سرایدار با مستاجر میباشد.
چنانچه به موجب اجارهنامه یا قرارداد خصوصیپرداخت هزینههای مشترک به عهده مالک باشد و مالک آن را نپردازد، مستأجر میتواند از محل مالالاجاره هزینههایمزبور را پرداخت کند، یعنی به جای آنچه اجاره را به مالک بپردازد به مدیر ساختمان بدهد و بدهی واحد را تصفیه نماید. همچنین در صورتی که پرداخت هزینههای جاریمشترک به عهده استفادهکننده باشد و از پرداخت آن استنکاف کند، مدیر یا مدیران میتوانند علاوه بر مراجعه به استفادهکننده، به مالکاصلی نیز مراجعه نمایند. در این صورت اگر مالک هزینهها را پرداخت نماید میتواند از محل ودیعه نسبت به مبالغی که پرداخته جهت تصفیه حساب با مستاجر، برداشت نماید.
2- راه حل اجبار مستنکف از پرداخت هزینهها هم در قانون ذکر شده است. هرگاه مالک یا استفاده کننده هزینههای مشترک را پرداخت نکند، مدیر ساختمان میتواند یک اظهار نامه برای مستنکف ارسال نماید. اگر ظرف ده روز نسبت به پرداخت هزینهها اقدامی صورت نگیرد، مدیر یا هیئت مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل: شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و ... خودداری کنند و درصورتیکه مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننمایند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهار نامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد.
عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و درحال مدیر یا هیئت مدیران موظف میباشند که بمحض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند.
در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه میتوانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادگاهها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه میشود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند. استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینههای معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.
22:57:08 1399/8/16
عدم پرداخت هزینه آب مشترک هزینه آب مشترک عدم پرداخت هزینه مشاعات ساختمان قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات قطع آب مشاع ساختمان
دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل میکند. دادراه خود به مردم خدماتی به جز برقراری ارتباط بین آنها با وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران ارائه نمیدهد. همچنین دادراه امکان ثبت پرسشهای مردم، ثبت درخواست آنها برای استفاده از خدمات وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران و ثبت درخواست گرفتن وکیل یا مشاور را فراهم میآورد و این سوالات و درخواستها را در معرض دید وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران قرار میدهد تا به صلاحدید خود به این درخواستها و سوالات پاسخ دهند.
تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4
تلفن پشتیبانی: 02188106553
تلفن: 02188886412
ایمیل: dadrah.ir@gmail.com
ایمیل شکایات: dadrah.ir@gmail.com
ارسال پیام
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.
خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.
برای آگاهی از حقوق خود، صفحه اینستاگرام دادراه به آدرس زیر را دنبال کنید.