مشاوره حقوقی رایگان - تبدیل وضعیت ایثارگران طبق ماده 21 خدمات رسانی به ایثارگران

تاریخ دادنامه: 1398/1/27 شماره دادنامه: 92 شماره پرونده: 201/98
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اعلام‌کننده تعارض: آقای غلامرضا مولابیگی ) معاون قضایی نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری)
موضوع: اعلام تعارض در آراء صادر‌شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: در خصوص دادخواست اشخاص به خواسته تبدیل وضعیت از شرکتی به استخدام رسمی به استناد ماده 21 قانون جامع ایثارگران و تبصره 1 بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14، شعب دیوان عدالت اداری آراء معارضی صادر کرده‌اند.


رأی هیأت عمومی
الف ـ تعارض در آراء محرز است.
ب ـ اولاً: بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14 و تبصره آن در چارچوب مفاد ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 1391/10/2 قابلیت تفسیر و اجرا دارد و به‌موجب این ماده استخدام و تأمین نیروهای مورد نیاز در چارچوب سهمیه اختصاصی ایثارگران باید « وفق ضوابط و مجوزهای مربوط » صورت پذیرد، بنابراین به غیراز برخی معافیت‌های قانونی مصرح، سایر مقررات عمومی استخدام و به کارگیری نیرو در مورد ایثارگران نیز لازم‌الرعایه است. این امر در رأی شماره 1849 تا 1851ـ 1397/9/20 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد اشاره قرار گرفته و بر رعایت شرایط عمومی جهت استخدام ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی (وجود پست سازمانی بلاتصدی، داشتن مجوز و سهمیه استخدامی، شرکت و قبولی در آزمون عمومی و رقابت در سهمیه استخدامی، رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت‌ها با لحاظ برخی معافیت‌ها) تأکید‌شده است. ثانیاً: مطابق ماده 18 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 کارمندان بخشهای غیردولتی که تمام و یا قسمتی از وظایف و تصدی امور دولتی و سایر امور قابل‌واگذاری را بر عهده دارند، کارکنان تحت پوشش کارفرمای غیردولتی تلقی می‌گردند و دستگاههای اجرایی هیچ گونه تعهد و یا مسئولیتی در قبال این کارمندان ندارند. مضافاً اینکه تکلیف مقرر در ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به‌ایثارگران مختص دستگاههای دولتی نبوده بلکه با توجه به عبارت عام صدر ماده مذکور (کلیه دستگاههای موضوع ماده2 این قانون) شامل مؤسسات و شرکتهای غیردولتی از جمله شرکت پیمانکار و کارفرمای غیردولتی طرف قرارداد با دستگاه اجرایی نیز می‌شود، بنابراین رعایت سهمیه استخدامی یا تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر شرکتهای غیردولتی ارتباطی به‌دستگاههای دولتی ندارد. ثالثاً: ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هم برای نیازهای استخدامی دستگاههای مشمول و هم برای تأمین نیروهای مورد نیاز آنها سهمیه اختصاص داده است و از آنجایی که دستگاههای اجرایی به موجب مواد 18 و 47 قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ گونه تعهدات استخدامی در قبال نیروهای شرکتی ندارد و با توجه به ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری که وضعیت استخدامی را صرفاً شامل نیروهای پیمانی و رسمی می‌داند، بنابراین حکم تبصره 1 بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که ناظر بر ایثارگرانی که دارای وضعیت استخدامی هستند شامل نیروهای شرکتی نمی‌شود.

رابعاً: الزام به‌ استخدام رسمی ایثارگران شاغل در شرکتهای خصوصی در دستگاههای دولتی بدون رعایت مقررات و مجوز استخدامی که در ماده 21 قانون مذکور به آن اشاره‌شده است، نادیده گرفتن حکم ماده قانونی مذکور و بسیاری از اصول و مقررات حاکم بر استخدام دولتی و آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است و عملاً موجبات تبعیض ناروا حتی بین ایثارگران و سوءاستفاده افراد و شرکتهای خصوصی را فراهم خواهد کرد. بنا بر مراتب رأی شماره80 ـ1397/2/16 شعبه 43 بدوی دیوان عدالت اداری که طی دادنامه شماره 3882ـ 1397/10/9 در شعبه 29 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تأیید‌شده و بر غیروارد دانستن شکایت صادر‌شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی با استناد به بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی


آیا این رای شامل نیروهای قراردادی هم میشه که از طریق آزمون نیومدن تو سیستم؟ یا اگر کسی شکایت کنه رد میشه شکایتش؟

پاسخ ها :

اسماعيل  كمالي

جناب آقای اسماعيل كمالي :

استان : تهران


رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکم به رد تبدیل وضعیت داد


13:23:52   1398/3/17

موافق (0) مخالف (0)

پرسشگر :

حکم به رد تبدیل وضعیت چه کسانی؟


17:50:37   1398/3/17


0

سوالات مرتبط

وکلای متخصص