مشاوره حقوقی رایگان - تبدیل وضعیت ایثارگران از پیمانی به رسمی

با سلام بنده چهار ماه است از طریق ازمون فراگیر و مصاحبه و غیره در یک ارگان دولتی به صورت پیمانی استخدام شدم فرزند جانباز 30 درصد و آزاده می باشم ایا با توجه به ماده 21 قانون جامع ایثارگران و بند ذ ماده 87 برنامه ششم توسعه می توانم تبدیل وضعیت به رسمی شوم.
این رو از سایت شناسنامه گرفتم.
رأی هیأت عمومی

الف: تعارض در آراء محرز است.

ب:

اولاً: با توجه به اینکه بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14؍12؍1395 عبارت «اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی» را بعد از عبارت «تأمین نیروهای مورد نیاز خود را» به ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 2؍10؍1391 اضافه کرده است لذا تفسیر و اجراء آن باید با توجه به قیود و شرایط ماده مذکور صورت پذیرد. مخاطب ماده 21 به موجب صدر این ماده کلیه دستگاه های موضوع ماده 2 قانون مذکور اعم از دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی و ... شرکتها و مراکز تولیدی و توزیعی و خدماتی تحت پوشش قانون کار هستند. به موجب این ماده در اعمـال سهمیه اختصاصی ایثـارگران لازم است «وفـق ضوابط و مجوزهای مربوط» اقدام شود. ماده مذکور هم در برگیرنده «استخدام» و هم در برگیرنده «به کارگیری نیرو» در دستگاه ها و شرکتهای مشمول می باشد. بر اساس ضوابط و مقررات استخدامی (از جمله مواد 32 و تبصره های آن 47، 52، 95 و 124 قانون مدیریت خدمات کشوری) به کارگیری نیرو مفهومی عام داشته و شامل کلیه مواردی می شود که دستگاه فردی را مستقیماً جهت انجام وظایف و مأموریتهای خود به خدمت گرفته باشد. لیکن استخدام به موجب مواد 45 و 46 قانون مدیریت خدمات کشوری صرفاً شامل به کارگیری نیرو به صورت پیمانی و رسمی اعم از آزمایشی و قطعی می باشد و لذا به خدمت گرفتن افراد به صورت قراردادی هر چند به کارگیری محسوب می شود، لیکن برای فرد وضعیت استخدامی ایجاد نمی کند.

ثانیاً: با توجه به اینکه در تبصره 1 بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14؍12؍1395 مقرر شده: « وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثر پس از سه ماه رسمی قطعی می گردد.» این تبصره شامل ایثارگرانی است که مستند به ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با رعایت سهمیه، ضوابط و مجوزهای مربوط از جمله شرکت در آزمون به استخدام دستگاه درآمده باشند و چنانچه وضعیت استخدامی آنها به صورت پیمانی یا رسمی آزمایشی باشد، ظرف سه ماه به قطعی تبدیل شود، بنابراین این حکم شامل ایثارگرانی که به کارگیری آنها به صورت قراردادی و غیر استخدامی بوده است نمی شود. در این ارتباط در رأی شماره 1849 تا 1851-20؍9؍1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که با لحاظ مفاد ماده 21 (با لحاظ بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14؍12؍1395) صادر شده مقرر شده است، جهت استخدام ایثارگران در دستگاه های اجرایی رعایت مقررات عمومی از جمله (وجود پست سازمانی بلاتصدی) داشتن مجوز و سهمیه استخدامی، شرکت و قبولی در آزمون عمومی و رقابت در سهیمه استخدامی، رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصتها با لحاظ برخی معافیتهای مصرح لازم است.

ثالثاً: استناد به تبصره 2 بند (و) ماده 44 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1389 جهت تبدیل وضعیت استخدامی از قراردادی به رسمی قطعی موضوعیت ندارد، زیرا صرف نظر از اینکه اعتبار قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1389 در حال حاضر منقضی شده و به استناد ماده 76 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 2؍10؍1391 استناد به قوانین برنامه تنها در مدت اعتبار آنها قابلیت استناد دارد، اساساً موضوع تبصره مذکور استخدام رسمی قطعی در چارچوب سهمیه استخدامی ایثارگران می باشد. بدیهی است این امـر مانع بـه کارگیری ایثارگران خـارج از سهمیه استخـدامی به صورت قراردادی در دستگاه های اجرایی نبوده و چنانچه قرار باشد به استناد ماده 21 قانون جامع ایثارگران مصوب 2؍10؍1391 با استفاده از سهمیه ایثارگری به صورت رسمی قطعی استخدام شوند رعایت مقررات مذکور در این ماده الزامی است.

رابعاً: الزام به استخدام نیروهای قراردادی شاغل در دستگاه های دولتی بدون رعایت مقررات و مجوز استخدامی که در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 2؍10؍1391 به آن موکول شده است از جمله عدم شرکت در آزمون و عدم رقابت با سایر ایثارگران متقاضی استخدام به منزله نادیده گرفتن حکم ماده قانونی مذکور و بسیاری از اصول و مقررات حاکم بر استخدام دولتی و آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است و عملاً موجبات تقلب نسبت به قانون و ایجاد تبعیض استخدامی در بین ایثارگران و زمینه سوء استفاده در دستگاه های اجرایی را فراهم خواهد کرد.

خامساً: با توجه به استدلال مصرح در رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 92-27؍1؍1398 آراء صادر شده به رد شکایت به شرح مندرج در گردش کار صحیح و موافق مقررات است.

این رأی به استناد بند 2 بند 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

محمدکاظم بهرامی- رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

پاسخ ها :

آرش پاکسار

جناب آقای آرش پاکسار :

استان : آذربایجان شرقی


سلام به لحاظ طولانی بودن بیش از حد سوال امکان پاسخ نیست


18:43:50   1399/3/22

موافق (0) مخالف (0)


تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی فرزندان جانبازان تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی فرزندان ایثارگران تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثاگران تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان جانبازان تبدیل وضعیت استخدامی قوانین تبدیل وضعیت استخدامی ماده 21 قانو

سوالات مرتبط

پیمانی به رسمی
سلام . من فرزند جانباز 25 درصد هستم متاهل و 2 فرزند دارم 3 سال در شرکت ........ به صورت پیمانی مشغول به کار هستم آیا من رو رسمی میکنن ؟ و کجا باید برم ؟ سپاس......
تبدیل قرارداد پیمانکاری به رسمی فرزندان جانبازان و ایثارگران
با سلام پدر من سابقه حضور در دوره 8 سال دفاع مقدس به طور کامل در جبهه و همچنین جانبازی 20٪ را دارا بودند و هم اکنون حدود 9 سال است که فوت شده اند.در جایی شنیدم که فرزندان جانبازان و ایثارگرانی که به ص...
تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی
با سلام و خسته نباشید. من فرزند جانباز 25 درصد هستم که بازنشسته بانک بودن و فوت کردن. من با استفاده از ماده 48 اقدام به جانشینی کردم و روال در حال انجام که به نظر میرسه اوکی شده. یک برادر 3 سال کوچکتر...
تبدیل وضعیت پیمانی فرزند جانباز
سلام، من در شهرداري به صورت پيماني با شركت در آزمون استخدامي كشوري، مشغول به كار هستم. با توجه به اين كه فرزند ايثارگر با سابقه بيش از 6 ماه حضور داوطلبانه هستم؛ آيا ميتونم با استفاده از بند ذ ماده 87...
تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی فرزند جانباز
سلام وقتتون بخیر فرزند جانباز 70 درصد که به صورت پیمانی در آموزش پرورش قبول شدم، و یه عده میگن بعد 3 ماه میتونیم درخواست برای رسمی بدیم، و بعضی ها میگن فقط برای فرزندان شهدا این قانون وجود داره ممنون ...